Tegenvallende scores Entreetoets

Op de meeste basisscholen is de uitslag van de entreetoets 2010 inmiddels bekend. Sommige kinderen hebben deze toets niet goed gemaakt en in veel gevallen was dit tegen de verwachting in. Omdat er in de klas voor proefwerken en schriftelijke overhoringen vaak wél goede cijfers werden behaald, zijn veel ouders onaangenaam verrast door de afwijkende score voor de entreetoets.

De oorzaak voor tegenvallende prestaties ligt voor een deel bij de basisschool zelf: terwijl er in groep 8 op veel scholen wordt geoefend om de resultaten van de Cito-toets positief te beïnvloeden, wordt er in groep 7 bijna geen aandacht en tijd besteed aan de voorbereiding op de entreetoets. Zo worden veel kinderen voor het eerst geconfronteerd met bijvoorbeeld het onderdeel studievaardigheden: het kunnen lezen en interpreteren van tabellen, grafieken en diagrammen is dan nog niet eerder geoefend en is dus nog onbekende materie. Ook aan het trainen op begrijpend lezen wordt in de klas vaak onvoldoende aandacht besteed, terwijl een vaardigheid hierin van het grootste belang is om een toets goed te kunnen maken: bijna alle opgaven zijn in een verhaalvorm gegoten en als je de opgave al niet begrijpt, wordt het vinden van het juiste antwoord wel heel lastig.

Als reden voor de matige voorbereiding wordt vaak aangegeven dat men de scholier puur wil testen op de aanwezige kennis, die is opgedaan in zeven jaar basisonderwijs. Oefenen en een gedegen voorbereiding zou een scheef beeld van de capaciteiten, de werkhouding en de interesse van de leerling geven.

Ik ben hier een groot tegenstander van. Het is bijna onmogelijk om een eerlijk beeld van de prestaties van een kind te krijgen als de lesmethode op school niet aansluit op de inhoud en vraagstelling van een toets. Bovendien heeft een leerling van groep 7 nog geen ervaring met vijf dagen achtereen getoetst te worden in een officiële en daardoor toch onwennige en vermoeiende atmosfeer. Omdat de leerling ook nog eens wordt geconfronteerd met onderwerpen die niet eerder zijn behandeld, is de kans groot dat het kind last krijgt van zenuwen of zelfs dichtslaat. Slechte of in ieder geval mindere scores zijn dan onvermijdelijk het gevolg.

Toch hoeft een tegenvallende score voor de entreetoets geen onoverbrugbaar probleem te zijn. Een goed resultaat voor de Cito-toets van groep 8 kan de situatie verbeteren en alsnog zorgen voor een passend schooladvies. Veel oefenen en een goede uitleg van de theorie zijn natuurlijk wel een voorwaarde om een goed resultaat te behalen. Oefenen voor de Cito-toets gebeurt op de meeste basisscholen wel, hoewel het goed onderwijzen van rekenen en spelling in sommige gevallen nog wel onvoldoende is. Het ‘Oefenboek Cito-toets‘ kan in deze situaties uitkomst bieden: in deze syllabus wordt de theorie voor de onderdelen rekenen, spelling, begrijpend lezen en studievaardigheden uitvoerig en op een begrijpelijke manier uitgelegd. Een tal van oefenopgaven en -toetsen, mede gebaseerd op recente Cito-toetsen, completeren het geheel en zorgen voor een solide basis om de toets van groep 8 met meer zelfvertrouwen tegemoet te zien. Bent u geïnteresseerd in bijlessen, dan kunt u hier klikken voor meer informatie.

About these ads

6 Reacties op “Tegenvallende scores Entreetoets

  1. Goedenavond, geinteresseerd uw informatie op uw website gelezen. Mijn kind (nu groep 7) heeft de entreetoets gemaakt, waarin het onderdeel studievaardigheden en begrijpend lezen (taal) als onder gemiddeld gescoord zijn. Welk boek kunt u mij adviseren om te oefenen, het boek entreetoets of de citotoets voor groep 8? Ik hoor graag van u, m.v.g. Henk Beentjes

    • Geachte heer Beentjes,

      Het is in het geheel geen uitzondering dat uw kind is uitgevallen op het onderdeel studievaardigheden. Het probleem is dat dit onderdeel op de meeste basisscholen in groep 7 niet wordt geoefend. Dit geldt echter ook – in iets mindere mate – voor de onderdelen begrijpend lezen en rekenen.
      Mede hierdoor is de inhoud van nieuwe versie van het ‘Oefenboek voor de Cito-toets’ aangepast, in die zin dat de theorie voor de verschillende onderdelen nu bijna vanaf de basis wordt behandeld. Mijn advies zou dan ook zijn om alleen dit oefenboek te bestellen. Mochten er toch nog onduidelijkheden zijn, dan kunt u mij altijd een e-mail sturen met vragen en/of opmerkingen.
      Ik hoop hiermee uw vraag beantwoord te hebben.

      Met vriendelijke groet,

      Peter Meijer

  2. Danielle Meijer

    Beste heer Meijer,

    Heel herkenbaar en voor onze zoon geldt eigelijk hetzelfde die dit jaar naar groep 8 gaat. Echter de extremen zijn groot. Rekenen ver boven gemiddeld echter studievaardigheden en spelling toch redelijk tegen uitval aan. Wat is uw advies aan ons? Is een studieboek dan wel voldoende om is het aan te bevelen externe bijlles te zoeken?

    Vriendelijke groet,

    Danielle

    • Beste Danielle,
      In onze syllabus voor de Cito-toets worden niet – zoals bij al het andere oefenmateriaal dat u kunt bestellen wel het geval is – alléén oefenopgaven gegeven. Onze opzet was juist een complete theoretische uitleg te geven die 100% van de lading dekt en die dus alles behandelt wat een scholier van groep 8 moet weten.
      Om op de Cito-toets beter te kunnen scoren op het onderdeel spelling van werkwoorden, heeft uw zoon genoeg aan de uitleg die in het oefenboek wordt aangeboden. Ook de spellingsregels van niet-werkwoorden worden natuurlijk uitgelegd. De theoretische kennis die nodig is om het onderdeel studievaardigheden goed te kunnen maken, wordt uitgebreid besproken. Het dan kunnen lezen van kaarten, schema’s, grafieken, tabellen en andere diagrammen zorgt ervoor dat de score van uw zoon op dit onderdeel enorm zal verbeteren.
      Bijles kan in sommige situaties van groot nut zijn, bijvoorbeeld wanneer een kind een achterstand heeft opgelopen. Mocht u overwegen om uw zoon toch bijlessen te laten nemen, dan adviseer ik u vooral te oefenen met begrijpend lezen. Een vaardigheid in begrijpend lezen heeft een positief effect op de score voor alle onderdelen van de Cito-toets.
      Maar uitgaande van gemiddelde prestaties op school – en van het feit dat bijvoorbeeld het onderwerp studievaardigheden op de meeste scholen onvoldoende of zelfs helemaal niet is behandeld – biedt ons oefenboek voldoende steun en meer dan voldoende voorbereiding.
      Met vriendelijke groet,
      Peter Meijer

  3. dag

    bij mijn zoon werd een rekenscore van 80-90 percentiel verwacht, bij de entreetoets, hij scoorde ‘slechts’ 55 (voor taal 99percentiel, studie74 waarbij tabellen slechts 40 percentiel) Ik snap er werkelijk niets van. Hoe kom ik erachter wat hij ‘fout’ heeft gedaan; was het een kwestie van te snel lezen, concentratie of waren de opgaven ‘te moeilijk’ gemiddeld heeft hij toch een 8 op zijn rapport. Kun je op de een of ander manier de toets nog opvragen, is oefenen wel /niet zinvol en wat oefen ik dan?
    gr. Diane

    • Beste Diane,
      Het komt helaas regelmatig voor dat een leerling minder presteert op de Entreetoets, terwijl de cijfers op school wel goed waren. Dit heeft te maken met een andere manier van vragen stellen en kan ook te maken hebben met het feit dat in groep 7 niet of nauwelijks wordt geoefend met de manier van vragen stellen zoals deze in de Entreetoets staan. Zeker wat betreft het onderdeel ‘Studievaardigheden’ is de voorbereiding op tabellen, grafieken en schema’s vaak minimaal. Dit is waarschijnlijk de verklaring voor de lage score van uw zoon op dit onderdeel. Ook zal het onderdeel ‘Rekenen’ niet goed gemaakt zijn, anders kan ik de totaalscore van 55 niet verklaren.
      Bij elke opleiding, middelbare school of vervolgstudies, is het gebruikelijk dat een leerling/student wordt getoetst op hetgeen hij heeft geleerd voor het betreffende proefwerk; het is daarom (maar ook in het algemeen) vreemd dat de leerstof op de basisschool niet aansluit bij datgene wat in de Entreetoets of Cito-toets wordt gevraagd. Om een toets van groep 7 of 8 goed te kunnen maken, dient de basiskennis in orde te zijn; wanneer deze goed is, kan in principe elke toets goed worden gemaakt.
      Oefenen is heel erg belangrijk, maar dan dient deze oefening wel gebaseerd te zijn op een goede basiskennis. Alleen oefenen met (oude) Cito-opgaven kan leiden tot piekprestaties en is daarmee, naar mijn mening, niet langdurig effectief en onvoldoende. Een duidelijke uitleg van de onderliggende theorie en vervolgens veel oefenen op basis van de uitleg voorkomt dat uw zoon onder zijn kunnen presteert. U zou kunnen overwegen ons ‘Oefenboek voor de Cito-toets’ te bestellen; met dit boek wordt uw zoon – middels een complete theoretische uitleg en veel oefenmateriaal – uitstekend voorbereid op de toets van groep 8.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s